№ 42-21 Від 13.09.21
Голові Верховної Ради України Дмитру Разумкову
Вельмишановний Дмитро Олександрович!
Ми рішуче підтримуємо реальну (!) новаторську активність Верховної Ради України котра радикально прискорює формування сучасної високоефективної законодавчої системи – основи швидкого укріплення і розвитку економіки нашої молодої держави.
Впевнені: Саме тому нам вдасться стрімко підвищити і ефективність використання украй важливої конкурентної переваги України: морської індустрії у цілому і суднобудування, у тому числі.
Виходячи із цих очевидних обставин Асоціація «Укрсудпром» рішуче підтримала ініціативу фахівців «Укроборонпрому» щодо створення "Стратегії розвитку суднобудівної промисловості України на період до 2030 року». Адже ми прекрасно розуміємо що це украй (!) важливий перший крок для системного відродження морської індустрії у цілому.
Нашу позицію потужно підтримали учасники Круглого столу, котрий відбувся у Одесі 2 вересня цього року. Просимо розглянути Звернення учасників та сприяти проведенню парламентських слухань з необхідних законодавчих умов для стабільної роботи і розвитку морської індустрії, зокрема суднобудування..
Додаток: Звернення учасників Круглого столу
З повагою, Президент Асоціації «Укрсудпром», Державний службовець 1-го рангу
Віктор Лисицький
ЗВЕРНЕННЯ
учасників Круглого столу
Асоціації суднобудівників України «Укрсудпром»
"Стратегія розвитку суднобудівної промисловості України на період до 2030 року – перший крок відродження морської індустрії".
м. Одеса 2 вересня 2021 р.
Асоціація суднобудівників України «Укрсудпром» (далі Асоціація) в рамках Загальних зборів Асоціації провели Круглий стіл на тему: "Стратегія розвитку суднобудівної промисловості України на період до 2030 року – перший крок відродження морської індустрії".
Стратегія є основою для розроблення нових та перегляду існуючих нормативно-правових актів (у тому числі державних цільових програм) у сфері розвитку суднобудівного комплексу (кластеру).
Учасники засідання Круглого столу обговорили проблеми і перспективи розвитку суднобудування та проєкт Стратегії розвитку суднобудівної промисловості України на період до 2030 року (далі Стратегія), який розробили фахівці ДК «Укроборонпром» разом з фахівцями Асоціації.
Особливу увагу присутні звернули на те, що морська індустрія України у цілому та суднобудування зокрема, знаходиться в украй важкому стані. Держава несе величезні втрати ВВП – десятки млрд гривень щорічно.
Причини.
1. Відсутність цілісної системи регулювання розвитку морської індустрії, котра б фундаментально враховувала світовий досвід підтримки розвитку національного суднобудування та судноплавства та ліквідувала надмірне фінансове навантаження та зарегульованість господарської діяльності.
2. Відсутність державного замовлення та ефективної державної кредитної підтримки національного суднобудування та судноплавства;
3. Ігнорування світової практики державної підтримки розвитку морського потенціалу (практики США, Японії, Південної Кореї, Китаю та ін.).
Однак слід зазначити, попри все – досі існують можливості для повноцінного відродження морської індустрії і, зокрема, одних із її найважливіших компонентів - суднобудування та судноремонту
Аналізуючи підсумки роботи за останні 3 роки можна відзначити що:
1. З 2018 року постійно збільшувалося будівництво суден. У 2020 році збільшилася не тільки кількість побудованих суден, але й їх сумарна валова місткість – 17807 тонн проти 16180 тонн у 2019 році. У той час, як в Європі, за даними ЮНКТД, обсяги будівництва зменшилися у 2020 році на 30 % (1 668 709 т проти 2 326 154 т).
2. У 2020 році було побудовано 18 суден, що є найкращими показниками після 2013 р.
3. Після семирічного простою, у 2019 році відновив роботу СЗ «Океан», а у 2020 році розпочав будівництво несамохідних суден.
4. На ССЗ «НІБУЛОН» у 2019 році побудовано 140-метрове самохідне судно-перевантажувач, що є найбільшим судном, яке збудоване за останні 20 років.
5. Судноремонтні підприємства «Дунайсудносервіс» і «Дунайсудноремонт» з 2019 року почали будувати несамоходні судна. Так у 2020 році вони побудували баржу довжиною 128 м, що є найбільшою за роки незалежності.
6. За 2020 рік по проектах Морського Інженерного Бюро було побудовано і здано в експлуатацію 34 нових суден сумарним дедвейтом 195,6 тис. тонн (у 2019 році відповідно 24 та 181). Головні судна проєкту RSD59, RST12C, RSD32M та проекту PV300 увійшли до складу кращих суден 2018 року та 2020 року (Significant Ships) Британського Королівського товариства корабельних інженерів.
7. За рівнем металоспоживання в галузі можна значною мірою судити про її стан. За даними ГМК «Центр» у різні роки динаміка поставок металопродукції «Метінвесту» українським корабелам була такою: 2018 рік – понад 20 тис. т; 2019 рік – понад 15 тис. т; 2020 рік – 10,5 тис. т.
8. Вперше відбувається зменшення робочих місць у суднобудуванні та судноремонті, які пов’язані не тільки з епідемією COVID а й зменшенням замовлень на 2021 рік.
9. Позитивні зрушення у суднобудуванні за ці роки відбувалися, в основному за рахунок будівництва СП «НІБУЛОН» власного річкового флоту, іноземних замовників, замовлень Міністерства оборони України та агрохолдингової компанії «АгроВіста» і судноплавної компанії «Грейн-Трансшипмент».
Висновки: наші суднобудівні підприємства та проєктно – конструкторські організації мають достатній потенціал для будівництва різних типів суден і військових кораблів, проте відсутність державної підтримки та замовлень на внутрішньому ринку може привести до руйнації суднобудівного виробництва.
На підставі цих стисло викладених фактів, учасники Круглого столу вирішили:
1. Підтримати проєкт Стратегії та звернутися до РНБО і Кабінету Міністрів України щодо прискорення її затвердження та реалізації.
2. Звернутися до Адміністрації Президента України щодо посилення контролю за виконанням Указу Президента України від 18 червня 2021 р. №372/2021 в частині військового суднобудування.
3. Звернутися до Кабінету Міністрів України з проханням:
Відновити «Координаційну раду з питань розвитку морської індустрії України». Це був постійно діючий колегіальний робочий орган Кабінету Міністрів України, призначений для розгляду проблем і перспективних завдань комплексу вітчизняної морської індустрії.
4. Звернутися до Голови Верховної Ради України щодо проведення парламентських слухань з необхідних законодавчих умов для стабільної роботи і розвитку морської індустрії, зокрема суднобудування.
Суднобудівники готові до поглибленого розгляду поставлених питань на самому високому рівні.
Звернення погоджено з усіма учасниками Круглого столу.
За дорученням учасників Круглого столу
З повагою, Президент Асоціації,
Державний службовець 1-го рангу
Віктор Лисицький