АМНІСТІЯ - 2020: терміново провести комплекс мір з розвантаження українських місць позбавлення волі у зв'язку з пандемією COVID-19
Специфіка місць несвободи створює ідеальні умови для масштабних спалахів інфекційних захворювань. Поширеність серед в'язнів тяжких хронічних хвороб, незадовільні санітарно - гігієнічні умови, погане харчування — у випадку потрапляння інфекції у стіни в'язниць, стримати її буде неможливо, що різко погіршить загальну епідеміологічну ситуацію в Україні та створить небезпеку наявності постійного джерела захворюваності.
Враховуючи потенційну загрозу неконтрольованих спалахів інфекції у місцях позбавлення волі, у ряді країн світу вдалися до широкої амністії за рахунок в'язнів, що потрапили за ґрати через легкі та середньої тяжкості злочини. Як приклад, у Франції через пандемію було звільнено 6266 в'язнів, у Туреччині - бл. 90 тис., у Ірані - бл. 70 тис., у Великобританії розглядають можливість звільнення 15 тис. в'язнів тощо.
Зареєстрований у Парламенті законопроєкт №3181 про обмежену амністію для окремих категорій в'язнів навряд чи зможе хоч якось допомогти протидіяти потенційній небезпеці масштабних та важких спалахів COVID-19 у місцях позбавлення волі. У разі прийняття проєкту, під амністію зможуть потрапити до 900 в'язнів (за підрахунками міністра юстиції), що становить лише 1.7% від загальної кількості ув'язнених. Ясна справа, що за цих умов про будь-яке "розвантаження" переповнених українських в'язниць говорити не доводиться.
Окрім того, проєктом передбачена неефективна для умов стрімкого поширення інфекції процедура амністування, коли рішення щодо кожного в'язня суди будуть прийматися в індивідуальному порядку, з врахуванням ряду супутніх факторів, серед яких і наявність позитивної характеристики з боку адміністрації.
Враховуючи вищевказане, ми пропонуємо владі провести ряд термінових заходів щодо розвантаження українських УВП та СІЗО задля зменшення ймовірності розвитку в них найгіршого епідеміологічного сценарію:
- у пріоритетному порядку провести парламентський розгляд доопрацьованого проєкту закону про амністію. Категорія амністованих громадян має бути істотно розширена за рахунок в'язнів, що не несуть суспільної загрози, злочини яких не були направлені на життя за здоров'я людей та тих, хто невдовзі і так мав вийти на волю. Також мають бути впроваджені ефективні механізми негайної реалізації амністії для усіх категорій в'язнів, що під неї підпадають;
- внести зміни до відповідних нормативно — правових актів щодо можливості негайного застосування умовно-дострокового звільнення або заміни невідбутої частини покарання на більше м'яке щодо осіб, які претендують на це згідно з статтями 81-82 КК України;
- з 53 тис. українських в'язнів, близько 20 тис. перебувають у переповнених слідчих ізоляторах, де умови найважчі. Враховуючи це, пропонуємо обмежити можливість застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою щодо громадян, обвинувачення стосовно яких не пов'язані з прямим посяганням на життя і здоров'я людини;
- враховуючи істотний внесок добровольців у справу захисту України, особливо на початкових етапах війни з Росією - пропонуємо створити можливість тимчасового встановлення на час карантину більш м'якого запобіжного заходу щодо добровольців, які приймали участь у бойових діях на сході України на українській стороні та які перебувають у слідчих ізоляторах і не підпадають під вищенаведені категорії. Рішення щодо можливості пом'якшення на період карантину запобіжного заходу може прийматися спеціально створеною в оперативному порядку комісією індивідуально, з істотним врахуванням наявності позитивних характеризуючих ознак, наявності порук від громадських організацій та представників органів державної влади тощо.
Ми не вимагаємо відкрити тюрми та випускати на волю вбивць, гвалтівників чи розбійників. Ми лише просимо владу проявити здоровий глузд та уникнути перетворення українських місць позбавлення волі у загрозливу епідеміологічну бомбу, від якої можуть постраждати абсолютно усі верстви населення.