26.02.2019 року Комітетом ВРУ з питань охорони здоров’я (далі – Комітет) було прийнято Висновок щодо Доопрацьованого Законопроекту № 8591 «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо забезпечення економічної конкуренції та захисту прав пацієнтів при здійсненні роздрібної торгівлі лікарськими засобами» (далі – Законопроект № 8591д). Відповідно до цього Висновку Комітет рекомендував ВРУ прийняти Законопроект № 8591д за основу.
Натомість при розгляді та прийнятті Висновку Комітетом було допущено ряд процедурних порушень Регламенту, серед яких:
- невнесення завчасно, тобто до початку засідання, відомостей про розгляд Законопроекту № 8591д в Порядок денний засідання Комітету;
- ненадання ініціатором внесення тексту Законопроекту № 8591 членам Комітету, що призвело до ситуації голосування «наосліп»;
- голосування за підтримку Законопроекту № 8591д відбувалось до його реєстрації у ВРУ, що виключає можливість будь-яких подальших дій щодо цього акту, в тому числі й ухвалення Висновку.
Згідно з положеннями Законопроекту № 8591д відстань між аптеками повинна бути не менше, ніж 300 м. Це положення обмежує можливість вільного доступу населення, особливо маломобільних груп та осіб похилого віку, до аптек, та є недоцільним як з точки зору економії часу, так і з аспекту цінової політики аптечних закладів. Практична реалізація цього положення призведе до скорочення аптек на відповідній території. Відповідно, зменшиться й рівень конкуренції між самими аптеками, що об’єктивно може призвести до маніпуляцій з цінами на лікарські засоби.
Законопроект № 8591д не спрямований на задоволення інтересів і потреб споживачів, ускладнює порядок доступу до лікарських засобів, а, також, обмежує суб’єктів господарювання у здійсненні роздрібної торгівлі ліками. Скорочення кількості аптек в Україні щонайменше на 50% матиме ефектом виключно скорочення робочих місць та подальше зубожіння населення України, продовження масової міграції фармацевтичних працівників.
Більшість доопрацьованих положень Законопроекту № 8591д порушують принцип свободи здійснення підприємницької діяльності. Зокрема, передбачені кількісні та територіальні обмеження як щодо фізичних осіб-підприємців, так і щодо юридичних осіб. До того ж, «Прикінцеві та перехідні положення» Законопроекту № 8591д зобов’язують суб’єктів господарювання привести свою діяльність у відповідність із запропонованими положеннями, але не встановлюють жодних механізмів практичної реалізації. По факту, закріплюючи принцип зворотної дії закону в часі, автори Законопроекту № 8591д намагаються штучно вивести з ринку роздрібної торгівлі лікарськими засобами непотрібних гравців.
Також необґрунтовано обмежується право юридичних осіб на членство в об’єднаннях підприємств, які здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами, що явно не узгоджується з нормами Господарського кодексу України.
Враховуючи те, що суспільні відносини в сфері роздрібної торгівлі лікарськими засобами мають особливо важливий соціальний характер, просимо Вас підтримати цю Петицію та не допустити прийняття Законопроекту № 8591д.