Україна є правовою державою, де визнається та діє принцип верховенства права. Отже, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Одним з найважливіших принципів, звичайно є принцип доступу до справедливого правосуддя. Виходячи з положень Конституції України, українська судова система поділяється на загальну і конституційну юрисдикцію. Серед засобів захисту прав і свобод людини і громадянина ключовою є роль конституційного судочинства, яке визначається єдиним органом Конституційним Судом України (далі — КСУ).
Тільки невпинний шлях входження України до Європейського Союзу зумовили реформування багатьох сфер держави і суспільства, в тому числі й КСУ, як спеціального судового органу. Тому внаслідок прийняття Закону України “Про внесення змін до Конституції (щодо правосуддя)” від 02 червня 2016 року №1401-VIII було реформованого і розширено конституційні положення, де тепер кожна особа має розширену можливість щодо захисту своїх прав і свобод. Так, відповідно до зазначеного вперше за роки незалежності України вводиться європейський механізм, який в свою чергу є природним для демократичних країн, а саме: інститут конституційної скарги.
Виходячи з контексту статті 151-1 Конституції України конституційна скарга - це певний правовий засіб, який ініціюється фізичною або юридичною особою в Конституційному Суді України спеціальної процедури щодо захисту індивідуальних прав і свобод людини і громадянина в разі, якщо права були порушені застосованим законом або іншим нормативно-правовим актом, який явно суперечить Конституції України якщо всі інші правові національні засоби юридичного захисту вичерпано. Але, до сьогоднішнього дня спеціального законодавства не було прийнято.
Варто зазначити, що відповідно до положень проекту Закону України “Про Конституційний Суд України” від 17 листопада 2016 року реєстраційний номер 5336-1 (визначений Президентом України як невідкладний), зазначається імплементація та деталізація конституційних положення у Закон, метою якого є врегулювання порядку організації та діяльності КСУ, статусу суддів КСУ, підстави і порядку звернення до нього, процедури розгляду ним справ і виконання його рішень.
Проводячи аналіз проекту Закону, доцільно передбачити те, що особа може подавати конституційну скаргу не тільки, коли були використанні всі правові засоби захисту (касаційна інстанція), а й в разі коли закон або інший нормативно-правовий акт створює невизначеність або колізію у законодавстві, тобто створює умови за які особа не може реалізувати повністю право на правовий захист тощо.
Крім того, судовий збір за подання конституційної скарги також є недоцільним, адже створює певні фінансово-економічні перешкоди для осіб.
Виходячи з вищевикладеного, ми просимо народних депутатів України:
1. Врахувати зазначенні пропозиції та прийняти нормативно-правову базу для ефективної діяльності КСУ.