Впродовж останнього місяця до порядку денного Верховної Ради неодноразово намагаються включити нещодавно зареєстровані Кабінетом Міністрів України законопроекти №4510 та №4515. А необхідність їх прийняття обґрунтовується начебто наявністю відповідної вимоги МВФ.
Однак насправді такої вимоги не існує, а самі документи не є реформами за свою суттю, натомість наслідком їх прийняття може стати руйнація митної системи України.
Ці законопроекти не є новими за своїм змістом, оскільки вони були зареєстровані ще влітку 2015 року та подані Кабінетом Міністрів Арсенія Яценюка. Справжніми авторами законопроектів є чиновники Державної фіскальної служби.
Законопроект №4515 замінив раніше зареєстрований законопроект №2177а, законопроект № 4510 був поданий на заміну законопроекту 2167а.
Обидва документи були перереєстровані наприкінці квітня 2016 року, втім їх зміст залишився незмінним. Сам факт "воскресіння" цих законодавчих ініціатив свідчить про те, що в керівництві ГФС не відмовилися від планів поглинути митницю як державний орган, зробити його придатком податкової служби та встановити там свої порядки.
Законопроектом № 4515 пропонується ліквідувати митниці як самостійні юридичні особи, зробивши їх структурними підрозділами обласних управлінь ДФС. Поняття «митний пост» теж пропонується прибрати з Митного кодексу. Така необхідність обґрунтовується нібито наявністю відповідної вимоги МВФ. Однак це не відповідає дійсності, оскільки жодних вимог з ліквідації митних органів як самостійної структури місія МВФ не висував. Більше того, передбачене законопроектом №4515 перетворення митниць на структурні підрозділи, по суті, податкових інспекцій вкрай негативно впливатиме на ефективність здійснення митної справи, зокрема стягнення митних платежів і протидії контрабанді, а відтак не відповідає економічним інтересам України.
Законопроект № 4510 дає можливість збільшити кількість заступників голови ДФС на підставі рішення Кабінету Міністрів України. У Меморандумі з МВФ навпаки йде мова про «...вивільнення значної частини неефективних чиновників ...». Більш того, МВФ ніколи в своїх рекомендаціях не дає порад з кадрових питань, тому обґрунтовувати необхідність прийняття законопроекту № 4510 вимогами МВФ також є неприпустимим.
А в контексті масштабності поставлених завдань щодо реформування митниці новим Прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом та, як наслідок, отримання додаткових надходжень до Державного бюджету, ці законопроекти викликають, м'яко кажучи, здивування.
Крім того, обидва законопроекти всупереч Регламенту Верховної Ради України вчергове намагаються поставити на голосування в сесійній залі для включення їх до порядку денного сесії.
Ухвалення законопроектів №4510 та №4515 буде не тільки величезною стратегічною помилкою, але і буде йти врозріз з міжнародними зобов'язаннями України.
Тому, закликаю парламент України НЕ ПІДТРИМУВАТИ законопроекти №4510 та №4515 як такі, що загрожують державним інтересам України.