Я, як громадянин України, висловлюю свою серйозну турботу щодо безпеки та обороноспроможності нашої країни в умовах надзвичайної загрози зовнішнього вторгнення. Російська Федерація веде повномасштабну військову агресію, що ставить під загрозу нашу територіальну цілісність та національну безпеку.
З урахуванням надзвичайності ситуації та необхідності негайних заходів для посилення обороноспроможності України, я пропоную розглянути можливість залучення засуджених осіб для виконання робіт з укріплення об'єктів оборони та інших важливих завдань.
Мої пропозиції базуються на переконанні, що ефективне використання робочої сили засуджених може стати вагомим допоміжним ресурсом у забезпеченні безпеки країни в умовах надзвичайної ситуації. При цьому, такий підхід буде здійснено з повагою до прав людини та відповідно до встановлених міжнародних норм.
Що саме я пропоную?
1. Особа яка скоїла нетяжкий, тяжкий або особливо тяжкий злочин ненасильницького характеру має право подати, особисто або через захисника, клопотання до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем відбування покарання щодо направлення його в зону бойових дій. В такому клопотанні засуджений обов'язково зазначає: своє П.І.Б., дату народження, статью за якою він був засуджений, залишок невідбутого покарання, свою військову спеціальність або яку б хотів отримати військову спеціальність.
Після вивчення клопотання, ТЦК направляє відповідне подання до суду про надання дозволу щодо залучення такого засудженого до оборони України. У разі задоволення судом подання, засуджений передається під конвоєм до ТЦК впродовж 3 днів, з моменту надходження судового рішення до установи відбування покарання. Конвой здійснює Національна гвардія України.
В ТЦК засуджений підписує пам'ятку про права та обов'язки і отримує статус засудженого, що набув статусу військового (цей термін вказує на те, що особа служить в армії, але водночас засуджена та має певні юридичні проблеми).
В подальшому, з урахуванням спеціальності засудженого або тієї яку він обрав, ТЦК приймає рішення щодо подальшого його етапування до відповідної військової частини де він в подальшому буде виконувати свої обов'язки.
Така особа виконує усі обов'язки, що і військові ЗСУ, але при цьому залишається засудженим з терміном відбування покарання.
Заробітна плата у такої особи така сама як і військового.
У разі самостійного залишення засудженим місця ведення служби або відмови виконувати законний наказ командира, відносно такої особи відкривається кримінальне провадження за статтею, яка буде передбачати покарання від 7 до 12 років позбавлення волі (необхідно ввести спеціальну статтю в КК). Такий засуджений не може повторно звернутися з клопотанням про направлення його в зону бойових дій.
Щодо заохочень засудженого, що набув статусу військового:
- Перебування безпосередньо на лінії розмежування з ворогом (“нуль”) - 1 день зараховується за 2 дні відбування покарання.
- За виконання особливо тяжких завдань або прояву героїзму, безпосередній командир засудженого може клопотати перед командиром військової частини щодо звернення до суду для зменшення строку покарання або звільнення від покарання.
У разі, якщо строк відбування покарання закінчився під час несення служби в ЗСУ, командир частини виносить відповідний наказ та направляє його до установи, де засуджений відбував покарання. З моменту винесення такого наказу, особа вважається, такою що відбула покарання. Звільнений має право продовжити нести службу в ЗСУ, а у разі відмови, він звільняється на протязі 3-х днів і може бути мобілізований не раніше 3 місяців після звільнення.
2. Особа, яка відбуває покарання, має право звертатися з клопотанням до керівника установи, в якій вона відбуває покарання щодо залучення його до виробництва для потреб ЗСУ: виготовлення цвяхів, лопат, кувалд, піддонів, ремонт військового транспорту, який не має зброї та інше. В такому випадку, строк відбування покарання буде розраховуватись 1 день за 1,2 дні відбування покарання.
3. Особа, яка відбуває покарання у вигляді довічного позбавлення волі, після відбування не менше 7 років покарання і яка скоїла вбивство не менше 1-ї особи, має право особисто або через представника звернутись до керівника установи в якій він відбуває покарання з клопотанням щодо залучення його на виробництво для потреб ЗСУ (див. п. 2). Якщо така особа добросовісно відпрацювала на протязі 2 років, за поданням такої особи або його представника, суд переглядає покарання та замінює його з довічного на 15 років позбавлення волі. Після заміни покарання, така особа має право продовжувати працювати на потреби ЗСУ за правилами передбаченими п. 2. Попередній строк відбування покарання зараховується до заміненого. У разі, якщо після заміни покарання, строк відбування покарання перевищує строк заміненого покарання, така особа негайно звільняється.
Хто не має право звернутися з таким клопотанням по п.п. 2 та 3?
- Особа, яка скоїла злочин проти основ національної безпеки України;
- Особа, яка скоїла злочин, передбачений п. 1, 2, 10 ч. 2. ст. 115 КК;
- Особа, яка скоїла кримінальне правопорушення проти статевої свободи та статевої недоторканості особи;
- Особа, яка скоїла кримінальне правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;
- Особа, яка скоїла тяжкий або особливо тяжкий злочин передбачений Розділом ХІХ КК України (кримінальні правопорушення проти встановленого порядку несення військової служби).
Я вірю, що залучення засуджених у роботи по укріпленню оборони має потенціал забезпечити додаткові ресурси та сприяти загальному зміцненню оборонного потенціалу країни. Згідно із зазначеним, я пропоную розглянути внесення змін до законодавства України, які передбачатимуть можливість залучення засуджених до робіт із зміцнення оборони, дотримуючись при цьому вимог міжнародного права та прав людини.