Щодо призначення пенсій посадовим особам
місцевого самоврядування
Однією з цілей прийняття нового Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» №6504, схваленому Верховною Радою України 2 травня 2023 року (далі Закон №6504), було усунення невідповідностей Закону України «Про державну службу» 10.12. 2015 року № 889-VIII (далі Закон №889), Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування») від 07.06.2001 № 2493-III (далі Закон 2493) та Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» віл 09.07.2003 р. № 1058 (далі – Закон № 1058), щодо призначення пенсій державного службовця посадовим особам місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом (01.05.2016 року) займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Аналогічна позиція передбачена п.13 Розділу XIII Прикінцевих та перехідних положень Закону України № 6504 «Про службу в органах місцевого самоврядування», схваленому Верховною Радою України 2 травня 2023 року (далі Закон №6504), а саме:
Виборні посадові особи та службовці місцевого самоврядування, які на день набрання чинності цим Законом є посадовими особами місцевого самоврядування та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад в органах місцевого самоврядування, визначених статтею 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 33, ст. 175) та актами Кабінету Міністрів України, та відповідних категорій посад державної служби на день набрання чинності Законом України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 4, ст. 43) мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
На теперішній час органами Пенсійного фонду України відмовляють в призначенні пенсії державного службовця посадовим особам місцевого самоврядування, які станом на 01.05.2016 малі більше 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами), що є свідомим порушенням діючого законодавства.
Щоб досягнути законного призначення пенсії державного службовця працівниками органів місцевого самоврядування, яким органи ПФУ України призначаються пенсії на загальних підставах, люди вимушені звертатися до суду.
Судами першої та другої інстанції (апеляційні суди) виносяться рішення на користь посадових осіб місцевого самоврядування про призначення пенсій державних службовців посадовим особам місцевого самоврядування, які на станом на 01.05.2016 малі більше 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами).
Вищезазначена проблема має ще один негативний наслідок через те, що суди першої та другої інстанції буквально завалені аналогічними справами. Тому посадові особи місцевого самоврядування, які звернулися до суду за призначенням пенсії вимушені чекати 1,5 - 2 роки до винесення судами рішень про призначення пенсій державного службовця.
Пунктом 1 розділу XIII Закону №6504 зазначено, що Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, але не раніше ніж через шість місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX.
Тобто введення Закону №6504, на жаль, відкладається на невизначений термін.
Питання.
Чи не можна внести зміни до прикінцевих положень діючого Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування») стосовно призначення пенсій державного службовця посадовим особам місцевого самоврядування в редакції Закону №6504, а саме:
Виборні посадові особи та службовці місцевого самоврядування, які на день набрання чинності цим Законом є посадовими особами місцевого самоврядування та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад в органах місцевого самоврядування, визначених статтею 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 33, ст. 175) та актами Кабінету Міністрів України, та відповідних категорій посад державної служби на день набрання чинності Законом України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 4, ст. 43) мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.