Закон України "Про публічні закупівлі" №922-VIII від 25.12.2015 в новій редакції від 19 квітня 2020 передбачає, що всі закупівлі організовуються та проводяться виключно уповноваженою особою, яка призначена:
- шляхом покладення на працівника зі штату функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою;
- шляхом введення до штатного розпису окремої посади, на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи;
- шляхом укладення трудової угоди (контракту) згідно із законодавством.
Введення інституту персональної відповідальності дійсно дає змогу підвищити якість проведення закупівель. Подібний підхід є правильним і застосовується вже не перший рік в бухгалтерії.
Проте, обмеження щодо того, що уповноважена особа має бути виключно в штаті та за трудовим договором призводить до порушення прав частини суб’єктів підприємницької діяльності і ставить їх у дискримінаційне становище.
Вищезазначена норма більше всього негативно впливає на становище невеликих організацій, які іноді виступають в статусі одержувача бюджетних коштів (державного замовника).
Яскравим прикладом є об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельні кооперативи та різного роду неурядові та неприбуткові організації громадянського суспільства.
Враховуючи те, що держава та органи місцевого самоврядування сприяють таким суб’єктам, впроваджуючи різні програми підтримки, і вони отримують кошти не більше одного-двох разів на рік, то їм складно буде передбачити додаткові кошти на фінансування штатної одиниці для проведення процедур, зазначених в даному законі. Це призведе або до збільшення розмірів внесків для жителів чи членів організації або до зниження активності щодо участі у цільових програмах.
Централізований підхід до виконання однотипних завдань ("economies of scale") та залучення спеціалістів ззовні організації, допомагає як невеликим суб’єктам з обмеженими ресурсами, так і великим структурам для оптимізації та делегування функцій.
Поняття аутсорсингу та аутстафінгу вже впродовж декількох років все більше сприймаються як норма. Не всі можуть собі дозволити окрему посаду або самостійно займатись закупівлями.
Тому для вирішення проблеми потрібно внести зміни до частини 1 статті 11 Закону України "Про публічні закупівлі", доповнивши її пунктом 4 у наступній редакції: «4) шляхом укладення договору із суб’єктом підприємницької діяльності».
Загалом частина 1 статті 11 Закону України "Про публічні закупівлі" має бути такого змісту:
1. Відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником одним з таких способів:
1) шляхом покладення на працівника (працівників) із штатної чисельності функцій уповноваженої особи як додаткової роботи з відповідною доплатою згідно із законодавством;
2) шляхом введення до штатного розпису окремої (окремих) посади (посад), на яку буде покладено обов’язки виконання функцій уповноваженої особи (уповноважених осіб);
3) шляхом укладення трудової угоди (контракту) згідно із законодавством;
4) шляхом укладення договору із суб’єктом підприємницької діяльності.