ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОВНИЙ ЦИКЛ ПУБЛІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
Довідка щодо впровадження повного циклу публічної політики

Багаторічні зусилля Європейського Союзу та держав-членів ЄС, спрямовані на підтримку демократичного розвитку та реформ в Україні були сконцентровані, в першу чергу, на надання Уряду та Парламенту України готових документів, зокрема експертних висновків, рекомендацій, навіть проектів рішень. Однак, під час їх підготовки залученість українських чиновників та зацікавлених осіб, як правило, була незначною. Більше того, навіть отримавши готові проекти документів, урядовці, зазвичай, не мали достатньої кваліфікації для їх якісного виконання, а тим більше для подальшого створення документів такого рівня.

Тобто йдеться про недостатню інституційну спроможність Уряду та Парламенту України в цілому і кваліфікації та компетентності конкретних виконавців, що суттєво гальмує будь-які реформи.

На наше переконання, успіх реформ безпосередньо залежить від залученості їх майбутніх виконавців та зацікавлених сторін в процес їх підготовки, обговорення та формулювання законопроектів та інших актів законодавства.

У Верховній Раді України з ініціативи Голови Андрія Володимировича Парубія та за підтримки Європейського парламенту здійснюється підготовка законодавчого впровадження рекомендацій, підготовлених Місією з оцінки потреб під головуванням Пета Кокса і викладених у Доповіді та дорожній карті щодо внутрішньої реформи та підвищення інституційної спроможності Верховної Ради України (вересень 2015 – лютий 2016).

В основу зазначених рекомендацій покладено застосування повного циклу публічної політики, механізми якого докладно відпрацьовані у провідних демократіях Європи, США та Канаді.

Основними етапами повного циклу публічної політики є:
  • Формування Політичного порядку денного конкретної реформи;
  • Консультації з зацікавленими сторонами, провідними науковцями, фахівцями та експертами, громадськими активістами тощо;
  • Складання Зеленої книги проблем що врахує позиції всіх зацікавлених сторін та передбачить спротив з боку осіб та організацій, які постраждають від реформи, а також ризики, що можуть виникнути під час впровадження реформи;
  • Складання Білої книги рішень що включатиме зміни нормативно-правові (законодавство), адміністративні, інституційні (структури, процедури, стандарти, уміння) та бюджетні. Кожна із змін має бути сформульована у форматі “що потрібно скасувати, що потрібно змінити, що потрібно створити нове”, сформульовано яким чином мінімізувати опір та уникнути ризиків;
  • Проведення слухань на базі парламентського комітету чи кількох комітетів;
  • Проведення парламентських слухань, особливо у разі масштабної реформи;
  • Прийняття законопроектів у Верховній Раді прийняття інших необхідних нормативно-правових актів та впровадження їх.

В контексті виконання зазначених рекомендацій, у Верховній Раді України створено Міжфракційне депутатське об’єднання «За впровадження повного циклу публічної політики» (далі – МФО до складу якого входять представники всіх парламентських фракцій. Мета МФО відображена в його назві.

З іншого боку депутати – члени новоствореної МФО прагнуть застосовувати повний цикл публічної політики під час підготовки і ухвалення законопроектів вже сьогодні, не чекаючи на відповідні зміни до Регламенту Верховної Ради України та інших законів, що займе певний час. Таким чином, діяльність МФО може розглядатися як певний пілотний проект, результати якого, крім, власне, підготовлених і ухвалених в такий спосіб законопроектів, можуть бути використані в загальній реформі Парламенту

Ряд депутатів – членів МФО вже мають успішний досвід застосування ряду складових повного циклу публічної політики у своїй роботі. Об’єднавшись у МФО, депутати прагнуть застосувати такі механізми на постійній основі, обмінюватися досвідом, налагодити співпрацю з Європейським парламентом та іншими європейськими інституціями з метою сприяння впровадженню відповідних практик в Українському парламенті. МФО є відкрита для приєднання інших депутатів, координує свою діяльність з керівництвом Верховної Ради України.

В своїй діяльності МФО спиратиметься на Доповідь Місії Пета Кокса зокрема, на першому етапі заплановано використовувати рекомендації 1 і 2, викладені в розділі 1 «Законодавча спроможність та законотворчий процес у Верховній Раді»

Щодо рекомендації 1 Місії Пета Кокса

МФО розробила і ухвалила Положення про МФО, в якому врегульовано питання роботи МФО на базі механізмів повного циклу публічної політики, членство у МФО, форми роботи МФО тощо.

Члени МФО добровільно взяли на себе зобов’язання дотримуватися повного циклу публічної політики у своїй роботі і надавати практичну допомогу іншим зацікавленим депутатам.

Щодо рекомендації 2 Місії Пета Кокса

Члени МФО прагнуть забезпечити застосування механізмів «Білої книги» та «Зеленої книги» у діяльності парламентських комітетів, членами яких вони є.

На наше переконання, саме дотримання алгоритму повного циклу публічної політики і є тим інструментарієм, який зможе змінити ситуацію в Україні на краще.

Співголовами та засновниками МФО стали:
  • Юрій Соловей (фракція «Блок Петра Порошенка») готує реформу щодо впровадження накопичувальної пенсійної системи;
  • Леонід Ємець (фракція «Народний Фронт») – судова реформа;
  • Юрій Мірошниченко (фракція «Опозиційний блок») – реформа пенітенціарної системи;
  • Руслан Сидорович (фракція «Об’єднання «Самопоміч») – складання процесуального кодексу у сфері банкрутства;
  • Валерій Дубіль (фракція «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина») – медична реформа;
  • Ігор Попов (фракція Радикальної партії Олега Ляшка) – реформа виборчого законодавства;
  • Павло Унгурян (фракція «Народний Фронт») – реформа бюджетного законодавства.